Cijfers zeggen niet alles

Gepubliceerd op 22 juni 2025 om 21:44

Een mooie Cito-score? Mooi, maar zegt dat alles?

Je kent het vast wel: de eindtoets is gemaakt, de score valt hoog uit, en je denkt: yes, mijn kind is er klaar voor! Maar al snel na de zomervakantie blijkt het VO een ander speelveld dan de basisschool. Want hoewel een goede score veel zegt over kennis, zegt het bar weinig over iets anders dat minstens zo belangrijk is: hoe je leert.

Ik ben Jeanine, oprichter van SchoolStart+, en ik zie het elk schooljaar opnieuw gebeuren. Leerlingen die de basisschool met vertrouwen verlaten, maar in de brugklas plotseling vastlopen. Niet omdat ze dom zijn, niet omdat ze niet willen, maar omdat ze geen idee hebben hoe ze moeten leren. En dat is precies waar het vaak wringt.

Wat je niet leert op de basisschool

Op de basisschool draait het veel om herhaling, structuur en begeleiding door één vaste leerkracht. In het VO komt daar ineens een hele reeks vakken, docenten en verwachtingen bij. Zelf plannen, zelfstandig huiswerk maken, omgaan met een vol rooster, toetsen voorbereiden, keuzes maken… Dat zijn allemaal vaardigheden die horen bij wat we in de neurowetenschap executieve functies noemen.

Het zijn eigenlijk de 'regelaars' in je brein; processen die je helpen je aandacht te richten, je gedrag te sturen, te plannen, jezelf te controleren, te reflecteren en doelen te stellen. En het grote nadeel? Die functies zijn nog volop in ontwikkeling bij pubers. Sterker nog: het brein is pas rond je 25e volledig uitgerijpt. Geen wonder dus dat veel brugklassers zonder begeleiding in de knel komen.

En dat is precies waar ik bij help

Met SchoolStart+ leer ik leerlingen geen extra rijtjes of weetjes, maar hoe je slim leert. We oefenen hoe je overzicht creëert in je schoolwerk, hoe je keuzes maakt bij het leren, en hoe je jezelf actief overhoort. Leerlingen leren plannen in blokken, reflecteren op wat werkt voor hén, en omgaan met uitstelgedrag of stress voor toetsen.

Het is géén symptoombestrijding (zoals ‘even bijles wiskunde’), maar investeren in vaardigheden die je in alle vakken, in alle jaren en ook ver daarna nodig hebt. Denk aan:
– Plannen & organiseren
– Concentratie vasthouden
– Inzicht krijgen in je eigen leerstijl
– Fouten analyseren (en daarvan leren!)

Wat kun jij als ouder doen?

Misschien merk je thuis al signalen: vermoeidheid, frustratie, weinig overzicht of motivatie. Of misschien vertrouw je nog volledig op dat mooie schooladvies. Wat ik je wil meegeven: wacht niet tot het misgaat. Juist door nú te investeren in strategie, voorkom je later frustratie en bouw je aan zelfvertrouwen én zelfstandigheid.

Ik geloof dat ieder kind kan leren leren, als je maar weet hoe.


Wil je weten of SchoolStart+ iets is voor jouw kind?
Stuur me gerust een berichtje of kijk op schoolstartcoaching.nl voor de trajecten die ik aanbied, zoals BrugklasBoost.