Over mij
Mijn naam is Jeanine Wols. Sinds 2011 werk ik in het onderwijs, met ervaring in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Thuis ben ik moeder van twee kinderen én het baasje van twee enthousiaste Weimaraners. Met SchoolStart+ bied ik leerlingen persoonlijke begeleiding die aansluit bij wat zij nodig hebben om met meer vertrouwen te leren.
Ik help hen om sterker te worden op school en minstens zo belangrijk: in hun zelfvertrouwen

Materialen die motiveren
Bij SchoolStart+ werk ik met duidelijke, praktische materialen die leerlingen helpen om grip te krijgen op hun leerproces.
Elke leerling ontvangt een eigen werkboekje, waarin we opdrachten, reflecties en leerstrategieën bundelen. Daarnaast krijgen leerlingen een planner, zodat leren overzichtelijk en haalbaar wordt.
Ook krijgen leerlingen een toolkit mee met o.a. strategiekaarten, doelenkaartjes en helpende gedachten. Zo kunnen ze ook thuis actief blijven werken aan wat ze geleerd hebben.
Alles is erop gericht om leren concreet, positief en gestructureerd te maken.


Ouders als partner
Ik geloof in de kracht van de driehoek: leerling – ouder – school. Ouders spelen een onmisbare rol in het leerproces van hun kind. Daarom betrek ik hen actief bij de huiswerkbegeleiding.
Bij trajecten zoals BrugklasBoost ontvangen ouders een oudergids per les, waarin helder staat:
- wat we in de les hebben gedaan.
- wat de achterliggende gedachte is (bijvoorbeeld vanuit de neuropsychologie).
- hoe ouders thuis kunnen ondersteunen met praktische tips.
Zo ontstaat een gedeelde taal, duidelijke verwachtingen én meer rust. Geen huiswerkstress of vage uitleg, maar concrete handvatten waarmee ouders hun kind op een positieve manier kunnen begeleiden.
Wat maakt Schoolstart+ anders?
Bij SchoolStart+ draait het niet alleen om het ‘halen van een toets’, maar om het versterken van zelfvertrouwen, studievaardigheden en inzicht. Ik kijk verder dan de vakinhoud en stem mijn begeleiding af op wat een leerling écht nodig heeft om zelfstandig en met plezier te leren.
Wat SchoolStart+ uniek maakt:
-
Didactische én pedagogische expertise: met een achtergrond in het speciaal basisonderwijs, voortgezet onderwijs én een master Educational Needs, bied ik begeleiding op maat.
-
Persoonlijke benadering: geen standaardaanpak, maar aandacht voor de leerling als persoon. Vertrouwen is het vertrekpunt.
-
Leren leren: ik help leerlingen strategieën ontwikkelen die ze op alle vakken kunnen toepassen – zoals plannen, samenvatten en begrijpend lezen.
-
Maatwerk en flexibiliteit: of het nu gaat om een korte toetsvoorbereiding of langdurige ondersteuning – we kiezen samen wat past.
-
Betrokkenheid van ouders: met regelmatige terugkoppeling, zodat je altijd weet waar we aan werken.
SchoolStart+ is kleinschalig, persoonlijk en inhoudelijk sterk. Geen drukke huiswerkklas, maar gerichte 1-op-1 begeleiding waar een kind zich veilig voelt om fouten te maken én te groeien.
Hoe ziet een begeleidingstraject eruit?
Elke begeleiding bij SchoolStart+ begint met een intakegesprek waarin we samen leerdoelen vaststellen. Daarbij kijken we niet alleen naar cijfers of vakinhoud, maar ook naar motivatie, werkhouding en zelfvertrouwen. Op basis daarvan stellen we een persoonlijk plan op.
Een typische sessie bestaat uit:
- Startmoment: kort check-in-gesprek (hoe gaat het, wat speelt er op school?)
- Doelgericht werken: we gaan actief aan de slag met plannen, lezen, teksten begrijpen, leerstrategieën of toetsvoorbereiding.
- Tussentijdse uitleg & strategieën: ik leer de leerling handige manieren om stof te verwerken of te onthouden.
- Afronding & terugblik: we sluiten af met een korte reflectie, eventueel met terugkoppeling aan ouders.
Een traject kan eruitzien als:
- Losse lessen bij acute hulpvragen of toetsvoorbereiding
- Een tienlessenkaart voor structurele begeleiding met tussentijdse evaluatie
- Een maandabonnement voor vaste wekelijkse ondersteuning
- Toets-, brugklas-, of examentrajecten met een duidelijke opbouw richting het doel
Bij elke vorm van begeleiding is er ruimte voor bijsturing, overleg met ouders en het inspelen op wat de leerling op dat moment nodig heeft.